Gezond gebit

Een goede mondhygiëne is een vereiste om cariës te voorkomen, maar ook om tandvleesproblemen te verhelpen. Gezond tandvlees heeft een roze kleur en zit stevig om de tanden en de kiezen, bij poetsen en eten bloedt gezond tandvlees niet.

De voornaamste oorzaak van ontstekingen van uw tandvlees is tandplaque, een verzamelnaam voor bacteriën die aan de tanden hechten. Tandplaque blijft voornamelijk achter op de overgang van tand en tandvlees, waar het een ontsteking (gingivitis) in de rand van het tandvlees veroorzaakt. Het tandvlees is niet meer mooi roze, maar rood, gezwollen en het bloed makkelijk. Men merkt het bloeden niet altijd op, dit is bijvoorbeeld het geval bij rokers.

Wanneer plaque zich lang op de tanden bevindt, wordt het hard. Het verkalkt en wordt tandsteen. Tandsteen is hard en ruw, u krijgt het zelf niet meer weg. Het ontstekingsproces kan zich uitbreiden van de tandvleesrand naar het daaronder gelegen kaakbot. Een voortschrijdende ontsteking met afbraak van steunweefsel en kaakbot heet parodontitis. Deze ontsteking geeft weinig pijnklachten, maar men kan last hebben van een vieze smaak, een slechte adem en losse tanden en kiezen. Uiteindelijk kan parodontitis leiden tot verlies van tanden en kiezen. Parodontitis is dus een zeer ernstige aandoening die onherstelbare schade kan aanrichten. Voorkomen is beter dan genezen!

Mensen met gingivitis worden doorgestuurd naar de mondhygiënist of preventie-assistente voor een goede mondhygiëne instructie en voor het polijsten van de tanden en kiezen. Bij mensen met parodontitis is de behandeling een stuk uitgebreider. Bij het 1e bezoek bekijkt de mondhygiënist hoe de conditie is van uw tandvlees en hoe uw mondhygiëne is. Om te zorgen dat het tandvlees kan herstellen, zal de mondhygiënist ervoor zorgen dat alle tanden en kiezen ontdaan worden van plaque en tandsteen, meestal in meerdere zittingen en nazorgperiode.